Kund
Eskilstuna United DFF
Datum
2019–
Tjänster
Webbdesign, SEO, Analytics, Nyhetsbrev, Matchprogram
Projekt
Eskilstuna United Matchprogram är ett resultat av ett samarbete mellan Flexra Consulting (där jag jobbar) och Eskilstuna United DFF. United är en fotbollsförening som spelar i högsta serien, OBOS Damallsvenskan. 2019 bestämde de sig för att bli mer klimatsmarta och därför satsa på digitala matchprogram istället för, traditionellt sett, ett i pappersform som de delar ut på arenan vid match.
Fördelar och nackdelar med digitalisering
Vad är då fördelarna med att ha ett digitalt matchprogram, undrar du? Låt mig göra en liten lista;
- Miljön. Inga träd har fått sätta livet till. Inga papper som måste kastas och återvinnas.
- Ändringar i matchprogrammet kan göras när som helst på ett enkelt sätt. Om man trycker något så är det ganska permanent.
- Matchprogram vid både hemma- och bortamatcher. United kan göra sitt eget matchprogram istället för att få ett riktat matchprogram vid bortamöten.
- Sponsorerna har, istället en logga i matchprogrammet, nu en klickbar logga i matchprogrammet. Så kunder kan gå in o titta eller handla på en gång.
- Nyhetsbrev skickas ut innan (och även efter på hemmamatcher), så att de som inte varit på matchen ändå kan få informationen.
Finns det några nackdelar med ett digitalt matchprogram? Ja, som med allt annat, så finns det alltid det. Dock är den enda jag kan tänka mig just nu att alla kanske inte har tillgång till ett digitalt medium, som t ex en mobiltelefon, så att de kan läsa matchprogrammet.
Nyhetsbrev i samband med matcher
Innan varje match skickas ett nyhetsbrev ut, med nyheter (duh) och teasers till matchprogrammet. Detta sker både på hemmamatcher och bortamatcher. Matchprogrammen görs endast tillgängliga när nyhetsbrevet går ut, vilket brukar vara vardagen innan match.
I nyhetsbreven kan vi även länka till annat som kan vara intressant för läsaren, till exempel länkar till Eskilstuna Uniteds egen webbplats, där de kan läsa mer om en viss sak som inte har direkt med matchen att göra. Tävlingar och annat blir enkelt att genomföra, då vi låter en slumpgenerator avgöra vilken prenumerant som vunnit priser efter varje hemmamatch.
Mobile First
Webbplatsen är byggd för mobile first, det vill säga att vi byggt den med tanke på att de allra flesta kommer att läsa matchprogrammet i sin mobil när de är på match. Nu har ju läget i år varit lite speciellt, så de allra flesta har nog läst det hemma ändå. Men tanken har alltid varit att göra matchprogrammet mobilt.
Detsamma gäller för nyhetsbrevet. Man ska kunna läsa det när man är på språng.