Byggportalen

Byggportalen är en webbplats som innehåller beställningsportal och ärendehantering för företag.

Vi samarbetar här med SEHED Tresson AB, en totalleverantör av utvändiga arbeten på fastigheter; de renoverar, reparerar och skapar nytt. De erbjuder allt inom fasader, fönster, balkonger, tak, solceller och utvändigt måleri.

Beställningsportal

Detta är egentligen en skräddarsydd shop för de boende vars balkonger ska renoveras av SEHED Tresson.

De kan helt enkelt skräddarsy hur de vill att deras balkong ska se ut och vilka funktioner den ska ha innan renoveringsarbetet sätter igång.

Utmaningen här var att skapa en webbshop som kan tillhandahålla flera olika utseenden och innehåll beroende på  vilket byggprojekt man tillhör och vilket hus man bor i och därefter göra sina val av utseende och balkongfunktion.

Detta innebar att det ska finnas tillgång till flera olika produkttyper beroende på vilken grupp man tillhör.

SEHED Tresson ville ha denna lösning, så att de slipper sköta allting manuellt via papper och e-post och låta kunden själv kunna gå in och göra sina val.

Sidan är byggd i WordPress och innehåller en specialbyggd shop, där de boende kan skräddarsy sina balkonger innan renovering. Detta innefattar bland annat inglasningar, markiser, extra eluttag etc.

För en vanlig besökare, så finns inte så mycket information att hämta, egentligen. Det är först när de loggat in som de får tillgång till alla funktioner på webbplatsen – göra beställningar, sköta om sitt konto osv.

Då flera olika projekt är igång samtidigt, har mycket fokus varit på indelningen med Roller och Grupper, då vi behövt kunna skilja de olika fastigheterna och de olika faserna åt. Varje boende som loggar in skall bara kunna se den eller de balkonger som är aktuella för dem och kunna skräddarsy efter sina önskemål.

Betalning

Betalningarna sker i samarbete med Klarna.

Utökningar

När ett byggprojekt är avslutat, behövs olika listor på vilka som har beställt vad, så att kunden kan skicka listor till underleverantörer. Detta så att dessa kan tillverka exempelvis rätt antal glas för inglasningar eller rätt antal markiser och rätt färg.

Detta är gjort så att kunden själva kan logga in och ta ut de listor de behöver.

Det finns även en funktion för att kunden ska kunna skicka manuell beställningsinformation till de boende efter att de gjort en beställning, med skräddarsytt innehåll.

När de boende beställer finns även ett BankID påkopplat för att kunna bekräfta att det är rätt person som gör beställningen.