WordPress är idag utan tvekan det mest populära CMS-verktyget på marknaden. Med ett antal miljoner sidor byggda i WordPress tillsammans med verktygets omfattande dokumentation ligger det långt före tvåan. WordPress är så kallad open source, det vill säga att det är fritt att använda och användarna i sin tur hjälper till att utveckla verktyget. Det finns otaliga teman och tillägg till WordPress och väldigt många av dem är helt gratis.
WordPress var från början menat att vara ett rent bloggverktyg, men används idag till alla möjliga sidor, allt ifrån personliga bloggar till större företagssidor. De allra största företagen använder sig ofta av egna CMS-verktyg. Det som är så bra med WordPress är att du egentligen inte behöver kunna någonting om vare sig html, css eller php. Allt sköts lätt via ett användarvänligt gränssnitt. Till och med uppdateringen av själva CMS-verktyget självt sköts ofta automatiskt eller via ett par knapptryck.
För utvecklare finns dock alla möjligheter att gräva sig djupare och vill man få exakt det man vill ha behövs ofta lite mer kunskap om hur WordPress är uppbyggt och fungerar.
Vilket tema ska jag använda?
Ja, det beror helt på vilken typ av sida du vill bygga. Det finns teman som är specialanpassade till olika ändamål. Till exempel så finns det specialteman till hotellbranscher, restauranger, biluthyrning och så vidare. Men ofta kan du använda dig av ett tema som är utbyggbart med olika tillägg.
Många teman är helt gratis. De flesta är bra och väl utvecklade teman. Men det finns också många som kostar pengar, så kallade ”premiumteman”. Det är dessa som ofta är specialbyggda för ett visst ändamål eller på andra sätt är anpassade för att till exempel göra det så lätt för användaren som möjligt. Det som blivit stort på senare tid är så kallade ”drag-and-drop-teman”. Detta är ett sådant tema. Det heter Ultra och är gjort av Themify. De var ett av de första företagen att introducera drag-and-drop som ett sätt att bygga hemsidor. Och ja, temat kostar pengar. Jag har haft tur, dock. Jag hittade en kille på Youtube som är partner med Themify, och han har fått tillstånd av Themify att låta folk ladda ner temat och använda det gratis :). Sök på Themify på Youtube så hittar du honom. Han kan lära dig en hel del om Themify i allmänhet och Ultra i synnerhet.
Barntema – ett måste?
När jag bygger en sida i WordPress använder jag mig alltid av ett barntema. För er som inte vet vad ett barntema är så kan jag förklara det på följande sätt: Det är en ”kopia” av originaltemat. Barntemat hämtar information från föräldratemat. Skillnaden är att om du gör en förändring i föräldratemat så kommer alla förändringar att försvinna om du uppdaterar temat. Har du däremot ett barntema kommer förändringarna att finnas kvar. Funktioner uppdateras när du uppdaterar originaltemat, men dina inställningar finns kvar. Det är ett ”icke destruktivt” sätt att jobba på.
Tillägg.
Vad är tillägg? Ja, det är faktiskt precis vad det låter som, tillägg till WordPress som gör att du kan utöka funktionen av din hemsida. Om du till exempel vill sälja saker kan det vara bra att ha ett tillägg som fungerar som en butik. Om du vill öka säkerheten på din webbplats kanske du vill ha ett tillägg som sköter om just den biten.
Det finns några olika tillägg som jag (nästan) alltid brukar använda mig av när jag bygger hemsidor. De är:
- Contact Form 7 för att bygga kontaktformulär
- Duplicator för att kunna flytta min sida till en annan domän eller från localhost (jag brukar bygga sidorna lokalt på min dator först innan jag lägger upp dem). Det fungerar även som en backup om man skulle behöva det.
- Child Theme Configurator eller Child Theme Generator för att göra barnteman.
- Något slags säkerhetsplugin, till exempel All-in-one WP Security & Firewall, iThemes Security eller Wordfence för att hålla inkräktare borta. Om du som jag är en privatperson med 2 besökare i veckan till din sida kanske du inte behöver något sådant, men är dock ändå rekommenderat.
- Yoast SEO eller RankMath för sökmotoroptimering. Detta är speciellt viktigt när du bygger en webbplats för företag.
- Något slags tillägg för att hålla koll på dina besökare. Det finns ett antal att välja på men dessa är några av de mer populära: Google Analytics Dashboard Plugin for WordPress by MonsterInsights, Google Analytics Dashboard for WP by ExactMetrics. Numera har jag börjat använda Googles egna plugin, Site Kit by Google, då jag märkt att de andra kan slöa ner din webbplats.
- Woocommerce. Detta beror helt på vilken typ av sida jag bygger. Men om jag ska bygga en sida för försäljning är det detta som gäller. Nu har Shopify blivit allt mer populärt. Det är ett annat CMS-verktyg helt inriktat på webbshoppar och onlineförsäljning.
- Något plugin för GDPR. Detta är ett måste i Sverige idag, speciellt om du bygger en kommersiell sida. Det plugin jag har fastnat för heter GDPR Cookie Consent (CCPA Ready). Det har många funktioner i gratisversionen.
Http vs https.
SSL är en förkortning för Secure Sockets Layer och är en standard som gör att din webbplats skickar och tar emot information i krypterad form. Det är en säkerhet som jag tror kommer att bli standard. Om du ska sälja något på din webbplats är ssl idag ett måste. Varför, undrar du? Om det fortsätter i denna takt med skojare på nätet kommer nog SSL eller TLS att bli standard enligt lag. Redan idag rankar Google sidor som använder sig av SSL-certifikat högre än sidor som inte gör det. Alltså hamnar man längre upp i Googles ranking om man har ett https framför sin hemsidesadress.
Om du bara har en liten blogg där du vill skriva av dig gör det ingen större skillnad. Men om du är ett företag som vill sälja saker över nätet behöver du skaffa ett SSL-certifikat.
Och hur gör jag det då?
De flesta webbhotell idag erbjuder någon form av enklare ssl-certifikat – ofta gratis. Sedan finns det mer avancerade certifikat som kostar flera tusen kronor och som omfattar flera sidor, ett så kallat wildcard-certifikat. Let’s Encrypt erbjuder gratis ssl-certifikat till webbsidor. Fråga ditt webbhotell så kan de hjälpa till.
Specialfunktioner och anpassning.
Det går att göra i princip vad som helst i WordPress. Att anpassa sitt tema och utseende är idag väldigt utbrett och det finns inte en enda sida jag jobbat med där jag inte har gjort någon förändring eller anpassning av antingen temat, utseendet eller båda.
Teman idag är väldigt utvecklade. Det går att göra en massa saker för att få till de funktioner eller det utseende man är ute efter, antingen med hjälp av olika tillägg eller i själva temat. Men ibland så går det inte riktigt och det är här som kunskaper kommer in. Även om temat är väldigt utvecklat så är det bara ett ramverk. De som byggt temat kan ju omöjligtvis veta exakt vad du vill ha på din hemsida.
Vad ska man då göra? Ja, det enklaste svaret är att du tar hjälp av någon som kan det här med WordPress. Det är inte så lätt att göra ändringar i php-kod om man inte är säker på vad man gör. Ett enda litet tecken på fel ställe och hela sidan kan sluta att fungera.
Om man nu absolut måste gå in i php-koden och skräpa så är det som jag nämnt ovan viktigt att inte göra ändringar direkt i temat, utan att göra ett barntema där man kan ändra. Och att ta en backup innan. Det kan du göra i din c-panel eller motsvarande. Eller genom att använda dig av något tillägg med backupfunktion.
Det vanligaste problemet är dock så kallad responsivitet; hur väl din sida anpassar sig efter vilken typ av apparat du använder för att titta på sidan. Idag är det vanligare att vi surfar med mobilen än med en dator, så ”mobile first” är ett vedertaget begrepp. Om du installerar ett tema som är ”100% responsivt” och tror att allt är frid och fröjd kan du bli besviken. Det beror på flera saker, men de två vanligaste är:
- De som utvecklat temat vet inte vad du vill visa på din sida
- Olika webbläsare och apparater visar din sida på olika sätt
Det finns sätt att komma runt dessa saker. I det här temat, Ultra, finns en funktion som låter mig bestämma vad som ska visas beroende på vilken skärmupplösning som användaren tittar på sidan i. Jag kan till exempel säga åt temat att visa vissa saker på desktop men inte på tablet och mobile. Eller tvärt om. På flera ställen har jag fått göra två olika varianter av samma sak där en variant endast visas i mobilt läge. Ett sånt exempel är video. Om du har en videobakgrund någonstans kommer den med största sannolikhet inte att synas i mobilen. Därför kan det vara bra att då visa ett alternativ med en vanlig bakgrundsbild i mobilt läge istället.
CSS.
Vad är då css? Jo, om jag förenklar det hela så kan man säga att om det är temat och WordPress som säger åt webbläsaren vad som ska visas så är det css som säger åt webbläsaren hur det ska visas. Om man tog bort innehållet i css-filen skulle sidan rent teoretiskt bara visa en vit bakgrund med svart text, som vilket dokument som helst.
För att få till det ultimata utseendet i alla apparater kommer du antagligen att behöva kunna eller behöva lära dig css. Med det sagt så vill jag inte skrämmas på något sätt. I de flesta fall kommer din sida att se helt ok ut i alla apparater, så spring inte iväg i panik. Men av erfarenhet som webbdesigner vet jag att kunder vill ha allt pixel perfect och jag har ofta fått förfrågningar om att till exempel flytta en bakgrundsbild ”lite till vänster” eller ”lite till höger” så att mer av det eller det syns.
Sammanfattningsvis.
Om du vill bygga en hemsida i WordPress kan jag varmt rekommendera det. Det är ett enkelt, stabilt CMS-verktyg som ständigt uppdateras och förbättras. Det är lätt att hitta ett webbhotell med utmärkta kunskaper om WordPress om du skulle behöva hjälp. Att installera teman och tillägg är gjort på några sekunder och några knapptryck. Jag som jobbat med Drupal tidigare kan säga att WordPress är lättare att jobba med, mycket är automatiserat. Dock saknar jag vissa saker som till exempel komplexiteten i anpassning som finns i Drupal.
Du behöver inte någon som helst kunskap om vare sig php, javascript eller css så länge du inte vill lägga till mer avancerade saker eller om du vill ha allt pixel perfect. Är du en privatperson så kommer du absolut att kunna bygga din hemsida utan problem. Om du är ett företag med någon slags försäljning kan jag bara säga en sak – ta hjälp av ett proffs. Det kommer löna sig i längden.